Stou thoma to magazi – Xitzaz D (aptaliko)

Στου Θωμά το μαγαζί – Stou Thoma to magazi

ΣτίχοιΦέρρης Κώστας
Μουσική: Ξαρχάκος Σταύρος
Ρυθμός: Απτάλικος
Δρόμος:   Χιτζάζ ματζορε
Τονικότητα:   Λα+ (αντρικός) , D (male)
  • ΒΙΝΤΕΟ - VIDEO

Please sign up for access to all video lesson songs. 

$29.99Add to cart

  • ΣΤΙΧΟΙ - LYRICS

Στου Θωμά το μαγαζί

Στίχοι:  Φέρρης Κώστας

Μουσική:  Ξαρχάκος Σταύρος

 

Έλα απόψε στου Θωμά να σου παίξω μπαγλαμά

να κατέβουν οι αγγέλοι να χορέψουν τσιφτετέλι

κι αν μερακλωθείς πολύ και σ’ αρέσει το βιολί

με βιολί σαντουροβιόλι θα χορέψουν οι διαβόλοι

 

Στου Θωμά το μαγαζί θα τη βρούμε όλοι μαζί

μα στο νόημα για να `μπεις θα σου εξηγήσει ο Μπάμπης

του Γιωργάκη η δοξαριά θα σου κόψει τη μιλιά

 

κι η Μαρίκα με το ντέφι θα γελάει και θα σου γνέφει

  • ΜΟΥΣΙΚΗ - AUDIO
Γιωργος Νταλαρας
Στου Θωμά το μαγαζί
Γιωργος Νταλαρας Στου Θωμά το μαγαζί
{{svg_share_icon}}
{{heart_svg}}LikeLiked
707
30
BouzoukiSpace.com
  • ΡΥΘΜΟΣ - RHYTHM

Ο Απτάλικος είναι μικρασιάτικος χορός, από τα τουρκικά aptal havasi
Ο απτάλικος συναντάται σε διάφορες περιοχές: Σμύρνη, Λέσβο, Σάμο, Κοζάνη, Κύπρο και άλλες περιοχές της Ελλάδας
Συναντάται ως δημοτικός χορός αλλά και ως ρεμπέτικος χορός, οργανικός ή τραγουδιστός.

Είναι πολεμικός χορός και χορεύεται από ένα ή δύο άτομα. Μόνος χορεύει συνήθως μόνο ο άντρας. Οταν χορεύουν άτομα του ίδιου φύλου έχουν μεταξύ τους μικρές αποστάσεις, ενώ άτομα του αντίθετου φύλου έχουν μεγάλες αποστάσεις. Οι κινήσεις γίνονται σε νοερό κύκλο και όταν χορεύει ο χορευτής, τότε ο συγχορευτής είναι φανταστικός και είναι το κέντρο του νοερού κύκλου.

«Απτάλικο» Ζεϊμπέκικο μοτίβο 9/8.
16 8 16 8 8 16 8 16 8 8 8
Υπάρχουν πολλές παραλλαγές Απτάλικου.
Παράδειγμα: Το «Απτάλικο» Ζεϊμπέκικο.

  • ΔΡΟΜΟΣ - SCALE
Περιγραφή αναλυτικά του δρόμο Χιτζάζ

Ο δρόμος Χιτζάζ είναι ένας από τους δρόμους που χρησιμοποιούνται στην ελληνική λαϊκή μουσική. Πήρε την ονομασία του από την ομώνυμη περιοχή της Αραβίας (الحجاز). Στις μουσικές παράδοσεις της Ανατολικής Μεσογείου, ο όρος Χιτζάζ καλύπτει μια οικογένεια χρωματικών τρόπων με κύριες εκδοχές, μεταξύ άλλων, τα Χιτζάζ, Χουμαγιούν, Χιτζασκιάρ, Ουζάλ.

ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ# – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ –  ΡΕ

Τα διαστήματα που προκύπτουν είναι τα εξής: Η-ΤΡ-Η-Τ-Η-Τ-Τ.  Βάσει αυτών, μπορούμε να «κατασκευάσουμε» το Χιτζάζ από όλους τους τόνους.

Ο τρόπος (δρόμος) ο οποίος παρουσιάζεται στο παραπάνω συγκερασμένο παράδειγμα, παρόλο που συχνά συμβαίνει να καλείται Χιτζάζ, στην δόκιμη ορολογία που έχει καθιερωθεί για την Αραβική μουσική δεν αντιστοιχεί στο «καθαρό» Χιτζάζ, αλλά στο Χιτζάζ-Χουμαγιούν. Σε αυτό ανήκουν χιλιάδες τραγούδια μεταξύ των οποίων, ενδεικτικά, τα:

  • Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι (Απ. Καλδάρα)

Το «καθαρό» Χιτζάζ διαφέρει στο ότι περιέχει σι στην ανάβαση και σιb στην κατάβαση (όπως, για παράδειγμα, στο «Ξημερώνει και βραδιάζει» του Τσιτσάνη).

Όλα σχεδόν τα παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια παρουσιάζουν συμπεριφορά Χουμαγιούν ή είναι ολοκληρωτικά σ’ αυτόν τον τρόπο. Αντιθέτως, τραγούδια σε καθαρό Χιτζάζ σπανίζουν αλλά σε αρκετά παρατηρείται η συμπεριφορά Χιτζάζ σε ανοδικές κινήσεις.

Το Χιτζασκιάρ διαφοροποιείται εμφανώς από το Χιτζάζ και το Χουμαγιούν στο ότι, αντί για ένα, περιέχει δύο τετράχορδα Χιτζάζ και η δομή που προκύπτει είναι Η-ΤΡ-Η-Τ-Η-ΤΡ-Η, επομένως η κλίμακα που θα προέκυπτε από ρε είναι

  • ρε-μιb-φα#-σολ-λα-σιb-ντο#-ρε

(όπως, για παράδειγμα, στην άτακτη του Βαμβακάρη).

Η μουσική έκταση όλων των τρόπων κατά την κλασσική ανατολική αντίληψη δεν είναι μία οκτάβα όπως τους παρουσιάζομε εδώ, αλλά δύο οκτάβες και μία μεγάλη δευτέρα. Δεν είναι υποχρεωτικό όμως να επαναλαμβάνονται οι ίδιες νότες και στις δύο οκτάβες, γιατί τα υποκείμενα και υπερκείμενα της κεντρικής οκτάβας τετράχορδα μπορεί να είναι διαφορετικού γένους και δομής.

Ντο – Ρεb – Μι – Φα – Σολ – Λαb – Σιb – Ντο

ρε – μιb – φα# – σολ – λα – σιb – ντο – ρε

μι – φα – σολ# – λα – σι – ντο – ρε – μι

φα – σολb – λα – σιb – ντο – ρεb – μιb – φα

σολ – λαb – σι – ντο – ρε – μιb – φα – σολ

λα – σιb – ντο# – ρε – μι – φα – σολ – λα

σι – ντο – ρε# – μι – φα# – σολ – λα – σι

Παρουσίαση ακόρντων σε μπουζούκι
Παρουσίαση του δρόμου Χιτζάζ σε πεντάγραμμο
7 dromos xitzaz
Παρουσίαση του δρόμου Χιτζάζ απο τον Χρήστο Νικολόπουλο
Παρουσίαση του δρόμου Χιτζάζ
Παρουσίαση του δρόμου Χιτζάζ σε τέσσερις θέσεις
  • ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ - TONALITY

Στου Θωμά το μαγαζί – Stou Thoma to magazi

Γυναικειος Λα+ , Αντρικός Ρε+

Η λέξη τονικότητα έχει τις έννοιες του: ‘’ τόνου μιας κλίμακας’’ του ‘’ τονικού μουσικού συστήματος’’ και πως ένα μουσικό κομμάτι περιφέρεται γύρω από το τονικό κέντρο.

Στη μουσική ως τονικότητα ορίζεται η οργάνωση της μελωδίας γύρω από ένα τονικό κέντρο. Στην περίπτωση μας, όταν αναφερόμαστε για τονικότητα, θα αναφερόμαστε είτε στην κλίμακα στην οποία είναι χτισμένη η μελωδία είτε στην τονικότητα (ή όπως και αρκετοί, ακόμα και το παραπάνω on line λεξικό -λανθασμένα!! στο κλειδί ) ενός μουσικού οργάνου.

Ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα ματζόρε βασίζεται στην κλίμακα ματζόρε και ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα μινόρε βασίζεται στην κλίμακα μινόρε.

  • OUR SPONSORS
  • SOURCE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *