Otan xoreueis to tsifteteli – Diatoniko Fm (tsifteteli)

Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι – Otan xoreueis to tsifteteli

Στίχοι Λάκης Τεάζης
Μουσική: Σπύρος Παπαβασιλείου
Ρυθμός: Τσιφτετέλι
Δρόμος:   Μινορε
Τονικότητα:   Φα- (αντρικός) , Fm (male)

Please sign up for access to all video lesson songs. 

$29.99Add to cart

Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι

Στίχοι:   Λάκης Τεάζης

Μουσική:   Σπύρος Παπαβασιλείου

 Απόστολος Νικολαΐδης

 

Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι, 

κανείς δε θέλει να κατεβείς.

Πάνω στην πίστα μόνο οι αγγέλοι

πρέπει να μένουν κι άλλος κανείς.

 

Χόρεψε χόρεψε

κι εγώ στα πόδια σου ψυχή θα στρώσω.

Χόρεψε χόρεψε

μ’ αυτό το σώμα σου που καίει τόσο.

Χόρεψε χόρεψε

κι εγώ στα πόδια σου ψυχή θα στρώσω.

Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι, 

κανείς δε θέλει να κατεβείς.

 

Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι, 

όλοι ξεχνάνε τους στεναγμούς.

Η πίστα όλη γεμίζει μέλι

απ’ του κορμιού σου τους πειρασμούς.

 

 

Χόρεψε χόρεψε

[zoomsounds_player artistname=" Απόστολος Νικολαΐδης" songname="Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι" type="detect" dzsap_meta_source_attachment_id="3195" source="https://bouzoukispace.com/wp-content/uploads/2019/04/otan_xoreueis_to_tsifteteli.mp3" thumb="https://bouzoukispace.com/wp-content/uploads/2019/04/otan-xoreueis-to-tsifteteli.png" config="makis" autoplay="off" loop="off" open_in_ultibox="off" enable_likes="on" enable_views="on" play_in_footer_player="off" enable_download_button="off" download_custom_link_enable="off"]

Το τσιφτετέλι ή αλλιώς ο χορός της κοιλιάς είναι αντικρυστός αυτοσχεδιαζόμενος, γυναικείος χορός στα 2/4, διαδεδομένος τόσο στην Ελλάδα (κυρίως από το 1932 και ύστερα) και τα Βαλκάνια, όσο και στην Ανατολή. Οι μελετητές αναφέρουν ως πιθανότερο τόπο προέλευσής του την μέση ανατολή, και την Τουρκία, ενώ παρόμοιος χορός πιθανόν υπήρχε και την αρχαία Ελλάδα, καθώς υποστηρίζουν πώς πρόκειται για τον αρχαιοελληνικό χορό του Αριστοφάνη, κόρδακα, αν και αυτό δεν τεκμηριώνεται. Αντίθετα, στον Ελληνικό χώρο δεν καταγράφεται κάποιος παρόμοιος χορός πριν το 1923 και την έλευση των προσφύγων. Άλλοι προσπαθούν να τεκμηριώσουν την καταγωγή του στην Κεντρική Ασία. H ετυμολογία του πιθανότατα προέρχεται από το ότι παιζόταν κάποτε σε διπλή (τσιφτέ) χορδή (τέλι). Δηλαδή, οι παλιοί Ανατολίτες μουσικοί, τοποθετούσαν τις 2 ψηλότερες χορδές του βιολιού κοντά-κοντά και τις χόρδιζαν στην ίδια νότα με διαφορά οκτάβας (συνήθως ρε΄-ρε΄΄) ώστε η μελωδία να παίζεται με οκτάβες και να ηχεί ενισχυμένη («Tsifte-Teli»). Τον χορεύουν ζευγάρια. Στους ρεμπέτικους χορούς, μόνο στο «τσιφτετέλι» χαμογελούν περισσότερο. Όταν χορεύεται από γυναίκα “σόλο”, αυτό γίνεται πάνω σε τραπέζι γεμάτο πιάτα (για να μην μπορεί να κάνει βηματισμούς, αλλά μόνο να σείει το στήθος, τη μέση και τους γλουτούς…) ενώ η παρέα συνοδεύει με ρυθμικά παλαμάκια. Όταν η ρυθμική αγωγή του χορού είναι σε 4/4, το συνοδευτικό ρυθμικό σχήμα εμφανίζεται συνήθως ως: 1/8-2/16+2/8+2/8+1/4.

[zoomsounds_player artistname="Tsifteteli Rhythm" songname=" Τσιφτετέλι Τέμπο 140" type="detect" dzsap_meta_source_attachment_id="3195" source="https://bouzoukispace.com/wp-content/uploads/2019/04/Tsifteteli-140.mp3" thumb="https://bouzoukispace.com/wp-content/uploads/2019/04/TSIFTETELI.png" config="makis" autoplay="off" loop="off" open_in_ultibox="off" enable_likes="on" enable_views="on" play_in_footer_player="off" enable_download_button="off" download_custom_link_enable="off"]
Περιγραφή αναλυτικά του δρόμο  μινόρε

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΔΙΑΤΟΝΙΚΟ ΜΙΝΟΡΕ ονομάζεται και ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ. Έχει άμεση συγγένεια με τον ΔΡΟΜΟ ΟΥΣΑΚ και η μόνη διαφορά τους έιναι η δύτερη βαθμίδα που στον ΟΥΣΑΚ μειώνεται για να σχηματίσει ημιτόνιο με την πρώτη( Η ). Η τονική ακολουθία του είναι η εξής:

Τ-Η-Τ-Τ-Η-Τ-Τ.

ΝΤΟ ΡΕ ΜΙb ΦΑ ΣΟΛ ΛΑb ΣΙb ΝΤΟ

ΡΕ ΜΙ ΦΑ ΣΟΛ ΛΑ ΣΙb ΝΤΟ ΡΕ

ΜΙ ΦΑ# ΣΟΛ ΛΑ ΣΙ ΝΤΟ ΡΕ MI

ΦΑ ΣΟΛ ΛΑb ΣΙb ΝΤΟ ΡΕb MIb ΦΑ

ΣΟΛ ΛΑ ΣΙb ΝΤΟ ΡΕ ΜΙb ΦΑ ΣΟΛ

ΛΑ ΣΙ ΝΤΟ ΡΕ MI ΣΟΛ ΛΑ

ΣΙ ΝΤΟ# ΡΕ MI ΦΑ# ΣΟΛ ΛΑ ΣΙ

Παρουσίαση ακόρντων σε μπουζούκι
Παρουσίαση του δρόμου
 μινόρε σε πεντάγραμμο
dromos-diatoniko-minore
Παρουσίαση του δρόμου
μινόρε απο τον Χρήστο Νικολόπουλο
Παρουσίαση του δρόμου μινόρε
Παρουσίαση του δρόμου
μινόρε σε τέσσερις θέσεις

Όταν χορεύεις το τσιφτετέλι – Otan xoreueis to tsifteteli

Γυναικειος ΝΤΟ- , Αντρικός ΦΑ-

Η λέξη τονικότητα έχει τις έννοιες του: ‘’ τόνου μιας κλίμακας’’ του ‘’ τονικού μουσικού συστήματος’’ και πως ένα μουσικό κομμάτι περιφέρεται γύρω από το τονικό κέντρο.

Στη μουσική ως τονικότητα ορίζεται η οργάνωση της μελωδίας γύρω από ένα τονικό κέντρο. Στην περίπτωση μας, όταν αναφερόμαστε για τονικότητα, θα αναφερόμαστε είτε στην κλίμακα στην οποία είναι χτισμένη η μελωδία είτε στην τονικότητα (ή όπως και αρκετοί, ακόμα και το παραπάνω on line λεξικό -λανθασμένα!! στο κλειδί ) ενός μουσικού οργάνου.

Ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα ματζόρε βασίζεται στην κλίμακα ματζόρε και ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα μινόρε βασίζεται στην κλίμακα μινόρε.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top