Mou parigile to aidoni – Ousak Gm (kalamatiano)

Μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι – Moy parigile to aidoni

ΣτίχοιΠαραδοσιακό
Μουσική: Παραδοσιακό
Ρυθμός: Καλαματιανός
Δρόμος:   Ουσάκ μινορε
Τονικότητα:   Σολ- (αντρικός) , Gm (male)
  • ΒΙΝΤΕΟ - VIDEO

Please sign up for access to all video lesson songs. 

$29.99Add to cart

  • ΣΤΙΧΟΙ - LYRICS

Μου  παρήγγειλε τ’ αηδόνι

 

Στίχοι:   Παραδοσιακό

Μουσική:   Παραδοσιακό

Περιοχή:   Πελοπόννησος

 

Μου παρή, το χαϊδεμένο μου

μου παρή, παρήγγειλε τ’ αηδόνι

μου παρή, παρήγγειλε τ’ αηδόνι

με το πε, το πετροχελιδόνι.

 

Να του πλε, το χαϊδεμένο μου, 

να του πλε, του πλέξω τη φωλιά του 

να του πλε, του πλέξω τη φωλιά του 

με τα χρυ, τα χρυσοπούπουλά του

 

Του παρή, παραπονιάρικο

του παρή, παρήγγειλα κι εγώ

του παρή, παρήγγειλα κι εγώ

που έχω χρο, χρόνια να το δω.

 

Μου παρή, το χαϊδεμένο μου

μου παρή, παρήγγειλε τ’ αηδόνι

μου παρή, παρήγγειλε τ’ αηδόνι

 

με το πε, το πετροχελιδόνι.

  • ΜΟΥΣΙΚΗ - AUDIO
Παραδοσιακό
Μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι
Παραδοσιακό Μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι
{{svg_share_icon}}
{{heart_svg}}LikeLiked
1069
45
BouzoukiSpace.com
  • ΡΥΘΜΟΣ - RHYTHM
Kalamatianos Rhythm
Καλαματιανός Τέμπο 135
Kalamatianos Rhythm  Καλαματιανός Τέμπο 135
{{svg_share_icon}}
{{heart_svg}}LikeLiked
1069
45
BouzoukiSpace.com

Είναι ένας ελληνικός παραδοσιακός χορός που ανήκει στο είδος χορού συρτός. Στη βασική του μορφή έχει δώδεκα βήματα, από τα οποία τα επτά πρώτα είναι προς τα εμπρός και τα υπόλοιπα πέντε επί τόπου Δημοφιλέστατος δημοτικός χορός, που λέγεται και ίσος ή συρτός, με πανάρχαιες ελληνικές ρίζες. Άγνωστος είναι ο δημιουργός του. Το όνομα του προέρχεται από την Πελοπόννησο, όπου και δημιουργήθηκε. Πολλές όμως είναι οι θεωρίες που διατυπώθηκαν για την αρχαία του προέλευση. Αυτή φαίνεται από απεικονίσεις σε αγγεία, καθώς επίσης και από τοιχογραφίες που παρουσιάζουν μερικά χαρακτηριστικά του βήματα ή φιγούρες. Το ότι οι χορευτές κρατούν ο ένας τον καρπό του άλλου, μας βοηθάει να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι ο καλαματιανός έχει κάποια σχέση με κάποιον από τους χορούς των αρχαίων προγόνων μας. Ο ευχάριστος ρυθμός του και τα απλά βήματά του τον καθιέρωσαν σαν τον δημοφιλέστερο Ελληνικό χορό και χορεύεται σε όλη την Ελλάδα από άνδρες και γυναίκες. Τα βασικά βήματα του είναι 12 και χορεύονται ταυτόχρονα από όλους τους χορευτές. Δίνει την ευκαιρία στον χορευτή που σέρνει τον χορό να κάνει πολλούς αυτοσχεδιασμούς. Στην αρχή όλοι οι χορευτές σχηματίζουν κύκλο και βλέπουν το κέντρο του. Τα πόδια τους είναι σε θέση προσοχής, και κρατιούνται μεταξύ τους από τους καρπούς ή με τα μαντήλια.

Ο ρυθμός του καλαματινού είναι 7σημος, δηλαδή με μέτρο 7/8.

Ο καλαματιανός είναι ο πιο γνωστός και πιο αγαπητός χορός στην Ελλάδα και παντού όπου υπάρχουν Έλληνες. Είναι μια μεγάλη προσφορά της Καλαμάτας στο νεοελληνικό πολιτισμό. Για να καταλάβουμε, όμως, το χαρακτήρα, την προέλευση και την ποιότητα του Καλαματιανού χορού, πρέπει να γνωρίσουμε πρώτα, τι είναι «συρτοί» χοροί, γιατί σε αυτούς ανήκει ο καλαματιανός. Γενικά, ο συρτός χορός είναι ο πιο διαδομένος και συνηθισμένος χορός των Νεοελλήνων. Από τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η σεμνότητα στις χορευτικές κινήσεις και η αρχαία λατρευτική καταγωγή του. Για τη σεμνότητα και την αρμονικότητα, η εκτέλεση του συρτού χορού γίνεται από πολλούς μαζί χορευτές και χορεύτριες, που είναι πιασμένοι από τα χέρια και χορεύουν σε σχήμα κύκλου. Διαπιστώνει κανείς ότι είναι ένας χορός «κυκλικός» ή «κύκλιος», όπως οι ανάλογοι αρχαίοι ελληνικοί χοροί. Ο πρώτος του χορού, ο κορυφαίος, λέγεται σήμερα «μπροστινός» και είναι αυτός που «σέρνει το χορό». Είναι ο μόνος, που αυτές τις στιγμές έχει ιδιαίτερη τιμή, αλλά και ο μόνος που μπορεί να έχει χορευτικές πρωτοβουλίες, που οι άλλοι πρέπει να παρακολουθούν και να ακολουθούν. Τον «μπροστινό» διαδέχονται κάθε τόσο άλλοι, και έτσι όλοι οι χορευτές αλλάζουν στην τιμητική θέση και στις χορευτικές πρωτοβουλίες, έχοντας έτσι την ευκαιρία να επιδείξουν τις χορευτικές τους ικανότητες.

  • ΔΡΟΜΟΣ - SCALE
Περιγραφή αναλυτικά του δρόμο ουσάκ

Ουσάκ είναι ένας από τους τους πιο διαδεδομένους δρόμους στην ελληνική λαϊκή μουσική.

ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ

Ο Ουσάκ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο ουσάκ και ένα συνημμένο πεντάχορδο μινόρε:Ε Τα διαστήματα που προκύπτουν είναι τα εξής:       Η-Τ-Τ-Τ-Η-Τ-Τ

Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί πως στην Ελλάδα όταν λέμε ουσάκ εννούμε τον δρόμο που αντιστοιχεί σε αυτόν που όλος ο υπόλοιπος κόσμος θα ονόμαζε κουρντί (ρε μιb φα σολ). Και αντίστροφα όταν λέμε κουρντί, οι ξένοι καταλαβαίνουν ουσάκ (ρε μι φαb σολ).

Οι βασικές συγχορδίες του δρόμου Ουσάκ είναι: η πρώτη (-), η τέταρτη (-) και η έβδομη(-).

Δηλαδή στην τονικότητα Ρε του δρόμου Ουσάκ, οι βασικές συγχορδίες είναι: η Ρε-, η Σολ- και η Ντο-. Με αυτόν τον τρόπο βρίσκουμε και τις βασικές συγχορδίες στις υπόλοιπες τονικότητες.

Δευτερεύουσες συχορδίες που χρησιμοποιούνται είναι η 2η+ και η 3η+

Έτσι μπορούμε να «κατασκευάσουμε» το Ουσάκ από όλους τους τόνους.

ΝΤΟ- ΡΕb – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑb – ΣΙb – ΝΤΟ

ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ

ΜΙ – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙ – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙ

ΦΑ – ΣΟΛb – ΛΑb – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕb – ΜΙb – ΦΑ

ΣΟΛ – ΛΑb – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ

ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙ – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ

ΣΙ – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙ – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙ

Παρουσίαση ακόρντων σε μπουζούκι
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ  σε πεντάγραμμο
16 dromos ousak
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ απο τον Χρήστο Νικολόπουλο
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ 
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ σε τέσσερις θέσεις
  • ΤΟΝΙΚΟΤΗΤΑ - TONALITY

Μου παρήγγειλε τ’ αηδόνι – Moy parigile to aidoni

Γυναικειος Ντο- , Αντρικός Σολ-

Η λέξη τονικότητα έχει τις έννοιες του: ‘’ τόνου μιας κλίμακας’’ του ‘’ τονικού μουσικού συστήματος’’ και πως ένα μουσικό κομμάτι περιφέρεται γύρω από το τονικό κέντρο.

Στη μουσική ως τονικότητα ορίζεται η οργάνωση της μελωδίας γύρω από ένα τονικό κέντρο. Στην περίπτωση μας, όταν αναφερόμαστε για τονικότητα, θα αναφερόμαστε είτε στην κλίμακα στην οποία είναι χτισμένη η μελωδία είτε στην τονικότητα (ή όπως και αρκετοί, ακόμα και το παραπάνω on line λεξικό -λανθασμένα!! στο κλειδί ) ενός μουσικού οργάνου.

Ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα ματζόρε βασίζεται στην κλίμακα ματζόρε και ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα μινόρε βασίζεται στην κλίμακα μινόρε.

  • OUR SPONSORS
  • SOURCE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top