Efta noma – Am ousak (aptaliko)

Εφτά νομά – Efta noma

ΣτίχοιΆκης Πάνου
Μουσική: Άκης Πάνου
Ρυθμός: Απτάλικος
Δρόμος:   Ουσάκ μινορε
Τονικότητα:   Λα- (αντρικός) , Am (male)
[mepr-show if="rule: 4167"] [/mepr-show]
[mepr-hide if="rule: 4167"]

Please sign up for access to all video lesson songs.  [/mepr-hide]

Εφτά νομά – Χαροκόπου 1942

Στίχοι:   Άκης Πάνου

Μουσική:   Άκης Πάνου

 

 

Εφτά νομά σ’ ένα δωμά 

πού να ξαπλώ να κλείσεις μά ;

Ο ένας πάει σινεμά

ο άλλος πέφτει και κοιμά 

ύπνος με βάρδια δηλαδή

στην πόρτα σύρμα για κλειδί.

 

Εφτά νομά δυστυχισμέ 

σ’ ένα δωμά φυλακισμέ 

δικαίως αγανακτισμέ 

και με τα πάντα αηδιασμέ .

Πώς τα ’χεις έτσι μοιρασμέ 

ντουνιά ψευτοπολιτισμέ ;

 

Οι δυο δουλε απ’ τους εφτά

από τα χρέ τι να προφτά ;

Σαν τα τσουβά , σαν τα σκουπί 

εφτά νομά χωρίς ελπί 

σ’ ένα δωμά μισογιαπί.

 

Ποιος να φωνά και τι να πει;

Γιωργος ΝταλαραςΕφτά νομά
{{svg_share_icon}}

Ο Απτάλικος είναι μικρασιάτικος χορός, από τα τουρκικά aptal havasi
Ο απτάλικος συναντάται σε διάφορες περιοχές: Σμύρνη, Λέσβο, Σάμο, Κοζάνη, Κύπρο και άλλες περιοχές της Ελλάδας
Συναντάται ως δημοτικός χορός αλλά και ως ρεμπέτικος χορός, οργανικός ή τραγουδιστός.

Είναι πολεμικός χορός και χορεύεται από ένα ή δύο άτομα. Μόνος χορεύει συνήθως μόνο ο άντρας. Οταν χορεύουν άτομα του ίδιου φύλου έχουν μεταξύ τους μικρές αποστάσεις, ενώ άτομα του αντίθετου φύλου έχουν μεγάλες αποστάσεις. Οι κινήσεις γίνονται σε νοερό κύκλο και όταν χορεύει ο χορευτής, τότε ο συγχορευτής είναι φανταστικός και είναι το κέντρο του νοερού κύκλου.

«Απτάλικο» Ζεϊμπέκικο μοτίβο 9/8.
16 8 16 8 8 16 8 16 8 8 8
Υπάρχουν πολλές παραλλαγές Απτάλικου.
Παράδειγμα: Το «Απτάλικο» Ζεϊμπέκικο.

Περιγραφή αναλυτικά του δρόμο ουσάκ

Ουσάκ είναι ένας από τους τους πιο διαδεδομένους δρόμους στην ελληνική λαϊκή μουσική.

ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ

Ο Ουσάκ δημιουργείται με το να βάλουμε ένα τετράχορδο ουσάκ και ένα συνημμένο πεντάχορδο μινόρε:Ε Τα διαστήματα που προκύπτουν είναι τα εξής:       Η-Τ-Τ-Τ-Η-Τ-Τ

Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί πως στην Ελλάδα όταν λέμε ουσάκ εννούμε τον δρόμο που αντιστοιχεί σε αυτόν που όλος ο υπόλοιπος κόσμος θα ονόμαζε κουρντί (ρε μιb φα σολ). Και αντίστροφα όταν λέμε κουρντί, οι ξένοι καταλαβαίνουν ουσάκ (ρε μι φαb σολ).

Οι βασικές συγχορδίες του δρόμου Ουσάκ είναι: η πρώτη (-), η τέταρτη (-) και η έβδομη(-).

Δηλαδή στην τονικότητα Ρε του δρόμου Ουσάκ, οι βασικές συγχορδίες είναι: η Ρε-, η Σολ- και η Ντο-. Με αυτόν τον τρόπο βρίσκουμε και τις βασικές συγχορδίες στις υπόλοιπες τονικότητες.

Δευτερεύουσες συχορδίες που χρησιμοποιούνται είναι η 2η+ και η 3η+

Έτσι μπορούμε να «κατασκευάσουμε» το Ουσάκ από όλους τους τόνους.

ΝΤΟ- ΡΕb – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑb – ΣΙb – ΝΤΟ

ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ

ΜΙ – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙ – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙ

ΦΑ – ΣΟΛb – ΛΑb – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕb – ΜΙb – ΦΑ

ΣΟΛ – ΛΑb – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙb – ΦΑ – ΣΟΛ

ΛΑ – ΣΙb – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙ – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ

ΣΙ – ΝΤΟ – ΡΕ – ΜΙ – ΦΑ – ΣΟΛ – ΛΑ – ΣΙ

Παρουσίαση ακόρντων σε μπουζούκι
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ  σε πεντάγραμμο
16 dromos ousak
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ απο τον Χρήστο Νικολόπουλο
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ 
[mepr-show if="rule: 4167"] [/mepr-show]
Παρουσίαση του δρόμου Ουσάκ σε τέσσερις θέσεις

Εφτά νομά – Efta noma

Γυναικειος Ρε- , Αντρικός Λα-

Η λέξη τονικότητα έχει τις έννοιες του: ‘’ τόνου μιας κλίμακας’’ του ‘’ τονικού μουσικού συστήματος’’ και πως ένα μουσικό κομμάτι περιφέρεται γύρω από το τονικό κέντρο.

Στη μουσική ως τονικότητα ορίζεται η οργάνωση της μελωδίας γύρω από ένα τονικό κέντρο. Στην περίπτωση μας, όταν αναφερόμαστε για τονικότητα, θα αναφερόμαστε είτε στην κλίμακα στην οποία είναι χτισμένη η μελωδία είτε στην τονικότητα (ή όπως και αρκετοί, ακόμα και το παραπάνω on line λεξικό -λανθασμένα!! στο κλειδί ) ενός μουσικού οργάνου.

Ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα ματζόρε βασίζεται στην κλίμακα ματζόρε και ένα μουσικό κομμάτι γραμμένο σε τονικότητα μινόρε βασίζεται στην κλίμακα μινόρε.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top